Przeciwko przemocy -
umiejętne korzystanie z komputera

  Szybkie zmiany technologiczne w dziedzinie informatyki sprawiły, że komputer jako wielofunkcyjne narzędzie multimedialne stał się bardzo popularnym i powszechnie stosowanym narzędziem służącym do uzyskania wszelkiego rodzaju informacji z różnych dziedzin życia. Nie zawsze jednak we właściwy sposób pozwalamy korzystać z niego naszym dzieciom.

          Jak siedzenie przy komputerze wpływa na zdrowie dzieci?  

Dziecko do 5 roku życia nie powinno tak spędzać ani minuty ! Starsze dziecko, do 10 roku życia, może to robić najwyżej pół godziny dziennie, a wyjątkowo, np. raz w tygodniu godzinę.

                                      Skutki zdrowotne:
Częste siedzenie przy komputerze prowadzi do dolegliwości kręgosłupa i pleców , nadwyrężenia mięśni kończyn górnych, syndromu RSI ( zespół urazów wywołanych jednostronnym przeciążeniem kończyn górnych na odcinku dłoń – bark ) , usztywnienia mięśni, podrażnienia błony śluzowej oka, nosa i krtani, zaburzeń widzenia, zawrotów i bólu głowy.

                   Gry komputerowe – zagrożenia !

Jednakże wraz z powstawaniem coraz to doskonalszych gier pojawiały się głosy, które ostrzegały przed niebezpieczeństwami jakie ze sobą niesie przestrzeń wirtualna. Badania przeprowadzone na dzieciach wskazują ,iż te które grają w gry komputerowe wykazują:

- zaburzenia rozwoju moralnego, społecznego oraz psychicznego u dzieci, które nadużywają takiej formy rozrywki. Wyalienowanie z życia , poczucie obcości i zagrożenia, stany lękowe, brak umiejętności kontaktu z rówieśnikami, zanik więzi emocjonalnych, uzależnienie od komputera.
- "odizolowanie" od świata realnego. Dzieci nie szukają nowych kontaktów, spędzają wiele godzin przed monitorem nie kontaktując się z innymi. Jednakże ta sytuacja paradoksalnie bardzo zmieniła się w ostatnich latach z powodu rozwoju Internetu. Wiele gier opiera się właśnie na kontakcie wielu graczy w wirtualnym świecie stworzonym przez twórców gier. Oczywiście nie zastępuje to kontaktu w rzeczywistości .
- zanik samodyscypliny, emocjonalne odgrodzeni od grupy
- spadek koncentracji
- agresywność, nerwowość, drażliwość. Wiele gier opiera się na prostej zasadzie "zabić wszystko co się rusza". Coraz doskonalsze sposoby odzwierciedlenia prawdziwego świata powoduje iż zaciera się granica pomiędzy tym realnym a wirtualnym. Wykonywanie czynów w grach bez wyraźnej kary (np. zabicie przeciwnika) powoduje, iż dzieci przestają rozróżniać granicę pomiędzy dobrem a złem.
     Wiele gier ma w sobie sporo elementów przemocy i innych niebezpiecznych sytuacji. Należy wziąć pod uwagę czynnik psychologiczno – edukacyjny dla każdego dziecka i wnioskować, czy nie zaczerpnie z danej rozrywki złych nawyków.

Korzyści płynące z gier ! 

Jak widać zagrożenia są bardzo poważne. Jednakże nie można zapomnieć o korzyściach.
Odpowiedni dobór gier może doskonale wesprzeć rozwój umysłowy.

- rozwijają zmysł planowania, logicznego myślenia. Przede wszystkim chodzi tu o gry strategiczne, które wymagają od gracza szybkich i logicznych decyzji,
- rozwijają refleks - gry zręcznościowe,
- rozwijają koordynację ręka-oko,
- gry on - line pozwalają na spotkanie się z ludźmi o podobnych zainteresowaniach z całego świata. Niejako uboczna korzyścią zawierania nowych znajomości jest nauka języka angielskiego, który jest używany w większości gier,
- gry edukacyjne pozwalają na poznanie historii, biologii, geografii. Dużą korzyścią jest forma przekazu informacji powszechnie ocenianych przez dzieci jako nudne i nieatrakcyjne. Pozwala ona na "naukę poprzez zabawę".

       Jak widać z powyższych rozważań zagrożenia są bardzo poważne, jednakże czy warto z ich powodu rezygnować z gier, które również pozwalają szybszy i lepszy rozwój umysłowy dziecka? Odpowiedź jest prosta - należy nie zabraniać a nadzorować rozrywkę z komputerem:

- nie można zostawiać dzieci samych sobie przy komputerze

- selekcjonować gry w które dzieci grają

- podsuwać im gry i programy edukacyjne

- i przede wszystkim organizować inną rozrywkę prócz gier komputerowych !

        Myślenie dziecka w młodszym wieku szkolnym ma postać myślenia oglądowo-obrazowego , opartego na wyobrażeniach. Musimy przedstawić dziecku jak najwięcej przedmiotów , które można obejrzeć, dotknąć , usłyszeć, które są kolorowe lub poruszają się . Należy przybliżać świat, poznawać go stopniowo od tego , co bliskie do tego, co nieznane . Nie jest trudno uczyć tego, co jest bliskie , bo można odwołać się w bezpośrednim doświadczeniu. W tym miejscu ogromną rolę odgrywa komputer z bogatym oprogramowaniem multimedialnym. W początkowym etapie komputerowego wspomagania nauczania należy stosować te programy, których obsługa jest związana z bardzo prostymi działaniami, np. z używaniem klawiszy kierunkowych. Kolejnym etapem powinno być wprowadzenie myszki, której precyzyjne używanie początkowo sprawia kłopoty. Praktycznie każdy program edukacyjny daje dziecku możliwość działania na różnych poziomach trudności i w różnym tempie, dostosowanym do jego indywidualnych możliwości i umiejętności. Nie jest łatwo dobrać odpowiedni rodzaj gry edukacyjnej dla dzieci, każda z gier jest skierowana do innej grupy wiekowej, zawierając innego rodzaju rozgrywki i dziedziny, w jakich dziecko może zdobywać wiedzę.  Rodzice powinni odpowiedzieć sobie na takie pytania. Czy kupując grę edukacyjną, dziecko zainteresuje się nią, czy jest w odpowiednim wieku, aby zacząć grać w tego rodzaju gry. Zastanówmy się czy dana gra jest odpowiednią formą rozrywki dla naszego dziecka?Internet jest także doskonałym źródłem informacji dla rodziców, jaką grę wybrać  Warto wybrać gry edukacyjne, strategiczne . Wybierajmy mądrze. 

 

Opracowała mgr Katarzyna Urszula Klimczuk