Przeciwko przemocy -
umiejętne korzystanie z komputera
Szybkie zmiany technologiczne w dziedzinie informatyki sprawiły, że komputer jako wielofunkcyjne narzędzie multimedialne stał się bardzo popularnym i powszechnie stosowanym narzędziem służącym do uzyskania wszelkiego rodzaju informacji z różnych dziedzin życia. Nie zawsze jednak we właściwy sposób pozwalamy korzystać z niego naszym dzieciom. Jak siedzenie przy komputerze wpływa na zdrowie dzieci? Dziecko do 5 roku życia nie powinno tak spędzać ani minuty ! Starsze dziecko, do 10 roku życia, może to robić najwyżej pół godziny dziennie, a wyjątkowo, np. raz w tygodniu godzinę. Skutki zdrowotne: Gry komputerowe – zagrożenia ! Jednakże wraz z powstawaniem coraz to doskonalszych gier pojawiały się głosy, które ostrzegały przed niebezpieczeństwami jakie ze sobą niesie przestrzeń wirtualna. Badania przeprowadzone na dzieciach wskazują ,iż te które grają w gry komputerowe wykazują: - zaburzenia rozwoju moralnego, społecznego oraz psychicznego u dzieci, które nadużywają takiej formy rozrywki. Wyalienowanie z życia , poczucie obcości i zagrożenia, stany lękowe, brak umiejętności kontaktu z rówieśnikami, zanik więzi emocjonalnych, uzależnienie od komputera. Korzyści płynące z gier ! Jak widać zagrożenia są bardzo poważne. Jednakże nie można zapomnieć o korzyściach. - rozwijają zmysł planowania, logicznego myślenia. Przede wszystkim chodzi tu o gry strategiczne, które wymagają od gracza szybkich i logicznych decyzji, Jak widać z powyższych rozważań zagrożenia są bardzo poważne, jednakże czy warto z ich powodu rezygnować z gier, które również pozwalają szybszy i lepszy rozwój umysłowy dziecka? Odpowiedź jest prosta - należy nie zabraniać a nadzorować rozrywkę z komputerem: - nie można zostawiać dzieci samych sobie przy komputerze - selekcjonować gry w które dzieci grają - podsuwać im gry i programy edukacyjne - i przede wszystkim organizować inną rozrywkę prócz gier komputerowych ! Myślenie dziecka w młodszym wieku szkolnym ma postać myślenia oglądowo-obrazowego , opartego na wyobrażeniach. Musimy przedstawić dziecku jak najwięcej przedmiotów , które można obejrzeć, dotknąć , usłyszeć, które są kolorowe lub poruszają się . Należy przybliżać świat, poznawać go stopniowo od tego , co bliskie do tego, co nieznane . Nie jest trudno uczyć tego, co jest bliskie , bo można odwołać się w bezpośrednim doświadczeniu. W tym miejscu ogromną rolę odgrywa komputer z bogatym oprogramowaniem multimedialnym. W początkowym etapie komputerowego wspomagania nauczania należy stosować te programy, których obsługa jest związana z bardzo prostymi działaniami, np. z używaniem klawiszy kierunkowych. Kolejnym etapem powinno być wprowadzenie myszki, której precyzyjne używanie początkowo sprawia kłopoty. Praktycznie każdy program edukacyjny daje dziecku możliwość działania na różnych poziomach trudności i w różnym tempie, dostosowanym do jego indywidualnych możliwości i umiejętności. Nie jest łatwo dobrać odpowiedni rodzaj gry edukacyjnej dla dzieci, każda z gier jest skierowana do innej grupy wiekowej, zawierając innego rodzaju rozgrywki i dziedziny, w jakich dziecko może zdobywać wiedzę. Rodzice powinni odpowiedzieć sobie na takie pytania. Czy kupując grę edukacyjną, dziecko zainteresuje się nią, czy jest w odpowiednim wieku, aby zacząć grać w tego rodzaju gry. Zastanówmy się czy dana gra jest odpowiednią formą rozrywki dla naszego dziecka?Internet jest także doskonałym źródłem informacji dla rodziców, jaką grę wybrać Warto wybrać gry edukacyjne, strategiczne . Wybierajmy mądrze.
Opracowała mgr Katarzyna Urszula Klimczuk
|