Zagrożenia, jakie stwarza telewizja
Brak umiejętności właściwego posługiwania się mass mediami to
najpoważniejsze zagrożenie wynikające ze stosowania środków
masowego komunikowania się. Rozpatrując zagrożenia, jakie
stwarza telewizja w życiu dziecka pragnę zwrócić uwagę na:
dezorganizację dnia, powodując niekorzystne zmiany w strukturze
różnych zajęć obowiązkowych i czasu wolnego oraz jej ujemny
wpływ na zdrowie, czyli na rozwój fizyczny i psychiczny dziecka.
Telewizja opanowując czas wolny dziecka, wypiera inne sposoby
wykorzystania tego czasu. Ogranicza czas na rozmowy i kontakty w
kręgu rodzinnym oraz wspólne wycieczki, spacery czy zabawy.
Nieracjonalne funkcjonowanie telewizji redukuje inne formy
uczestnictwa dzieci w kulturze, jak: chodzenie do kina czy
teatru, na zajęcia dodatkowe itp., oraz powoduje wyparcie innych
środków masowego przekazu z życia dziecka jak: książka czy
czasopismo. Wielogodzinne przesiadywanie przed telewizorem ma
także negatywny wpływ na zdrowie dziecka, gdyż naraża je na
wielogodzinne wystawienie go na promieniowanie w zamkniętym
pomieszczeniu, a także prowadzi do rezygnacji z ruchu i
aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu. Częste i długotrwałe
wpatrywanie się dziecka w ekran telewizyjny może ujemnie wpływać
na jego wzrok, może prowadzić do skoliozy, zmniejszeniu się masy
mięśni, otyłości a także może prowadzić do zaburzeń przemiany
materii. Nadmierne przeciążenie narządów zmysłów dzieci,
wywołanych częstym odbiorem przekazów telewizyjnych, powoduje
rozwój chorób alergicznych. Telewizja dostarczając wielu wrażeń
wzrokowych i słuchowych powoduje obciążenie systemu nerwowego
dziecka, zmusza je do nieustannej pracy, a tym samym prowadzi do
zmęczenia. Przejawia się to słabą koncentracją uwagi, niepokojem
ruchowym, mniej sprawnym wykonywaniem różnych czynności,
drażliwością. Dzieci mało odporne są bardzo pobudzone.
Wielogodzinne oglądanie programów telewizyjnych, oznacza
narażenie dziecka na szkodliwe bodźce psychiczne, typu przemoc,
gwałt czy groza. Owe bodźce wywołują u dzieci stany lękowe,
agresję a także pobudzają emocjonalnie. Dzieci pod ich wpływem
stają się niespokojne, tracą apetyt, przeżywają lęki nocne.
Telewizja atakując najważniejsze zmysły dziecka-wzrok i słuch,
zaciera różnice między wyobraźnią odbiorcy,
|
Opracowała Elżbieta Pietraszewska na podstawie literatury: Bujak-Piotrowska A., Telewizja wróg, czy przyjaciel?,
”Opieka Wychowanie Terapia” 2001 |